Apa agaknye persamaan semua lokasi2 dalam tajuk tulisan ni yer? Semuanya berkaitan dgn terminal bas ekspress... Sebenarnye kalau nak ditambah boleh je letak sekali Bukit Jalil, Hentian Pekeliling dan Hentian Putra, tapi kalau tajuk panjang sgt x menarik la kan...
Dalam perjalanan pulang dari Utara aritu, nak naik bas balik Melaka kena lah naik di Terminal Bas sementara Bukit Jalil dan di situ bermulalah fikiran yg kompleks nih...
Terminal Bas Puduraya dah beberapa dekad berkhidmat kepada rakyat Malaysia, asalnya, mungkin terminal ni dibina atas lokasi strategik supaya orang mudah smpai ke sana, tapi sekarang lokasinya sangatlah strategik sehingga sesak betul jalan nak ke Puduraya ni... Penuh dengan bas dan kereta...
Untuk kurangkan kesesakan di Puduraya, terminal bas baru dibuat kat Pekeliling dan Terminal Putra, tapi bukan untuk menggantikan Puduraya, cuma untuk kurangkan kesesakan... Jadi sekarang KL ada 3 terminal bas ekspress...
Banyak masalah di Puduraya, jadi kerajaan dah merancang untuk membangunkan Plaza Rakyat di sebelah Puduraya untuk mengurangkan masalah2 nih... Tapi sehingga kini, Plaza Rakyat masih terbengkalai...
Setelah beberapa lama terminal2 bas ni beroperasi dengan pelbagai masalah, kerajaan pun umumkan untuk membina Terminal Bas di Bandar Tasik Selatan untuk menggantikan Puduraya... Kebaikan Bandar Tasik Selatan: ada LRT, ada Komuter, dekat dgn PLUS dan yg utama sekali, jauh dari kesesakan pusat bandaraya KL... Maksudnya bas ekspress yg daripada utara dan selatan x perlu masuk dalam KL lg lah, cuma perlu turunkan penumpang dekat dengan lebuhraya je... bernas kan...
Pastu senyap pulak pasal Bandar Tasik Selatan, tiba2 dalam berita muncul pula pengumuman pasal Terminal bas baru yg akan dibina di Gombak...
Pastu beberapa lama selepas tuh, ada pulak pengumuman yg Puduraya akan di tutup sementara untuk penambahbaikkan dan pengubahsuaian, dan sementara tu org2 kena menggunakan Terminal Bas Bukit Jalil...
Ok, yg kat atas ni semua fakta k... yg kat bawah ni pulak persoalan2 yg ditimbulkan penulis...
Dalam perjalanan pulang dari Utara aritu, nak naik bas balik Melaka kena lah naik di Terminal Bas sementara Bukit Jalil dan di situ bermulalah fikiran yg kompleks nih...
Terminal Bas Puduraya dah beberapa dekad berkhidmat kepada rakyat Malaysia, asalnya, mungkin terminal ni dibina atas lokasi strategik supaya orang mudah smpai ke sana, tapi sekarang lokasinya sangatlah strategik sehingga sesak betul jalan nak ke Puduraya ni... Penuh dengan bas dan kereta...
Untuk kurangkan kesesakan di Puduraya, terminal bas baru dibuat kat Pekeliling dan Terminal Putra, tapi bukan untuk menggantikan Puduraya, cuma untuk kurangkan kesesakan... Jadi sekarang KL ada 3 terminal bas ekspress...
Banyak masalah di Puduraya, jadi kerajaan dah merancang untuk membangunkan Plaza Rakyat di sebelah Puduraya untuk mengurangkan masalah2 nih... Tapi sehingga kini, Plaza Rakyat masih terbengkalai...
Setelah beberapa lama terminal2 bas ni beroperasi dengan pelbagai masalah, kerajaan pun umumkan untuk membina Terminal Bas di Bandar Tasik Selatan untuk menggantikan Puduraya... Kebaikan Bandar Tasik Selatan: ada LRT, ada Komuter, dekat dgn PLUS dan yg utama sekali, jauh dari kesesakan pusat bandaraya KL... Maksudnya bas ekspress yg daripada utara dan selatan x perlu masuk dalam KL lg lah, cuma perlu turunkan penumpang dekat dengan lebuhraya je... bernas kan...
Pastu senyap pulak pasal Bandar Tasik Selatan, tiba2 dalam berita muncul pula pengumuman pasal Terminal bas baru yg akan dibina di Gombak...
Pastu beberapa lama selepas tuh, ada pulak pengumuman yg Puduraya akan di tutup sementara untuk penambahbaikkan dan pengubahsuaian, dan sementara tu org2 kena menggunakan Terminal Bas Bukit Jalil...
Ok, yg kat atas ni semua fakta k... yg kat bawah ni pulak persoalan2 yg ditimbulkan penulis...
- Plaza Rakyat ni akan disiapkan atau dibiar terbengkalai?
- Apa nasib Puduraya, Pekeliling dan Terminal Putra lepas Terminal Bandar tasik Selatan siap?
- Adakah Bandar Tasik Selatan akan menggantikan Puduraya? or ketiga-tiga terminal?
- Apa pula fungsi Terminal baru di Gombak tu nanti?
- Adakah pengumuman tentang Gombak bermaksud terminal Bandar Tasik Selatan x jadi dibina?
- Begitu banyak pelan dikemukakan untuk membina terminal untuk menggantikan Puduraya (dan semua dalam pembinaan), kenape membazirkan duit untuk renovate Puduraya?
Inilah persoalan2 yg dalam fikiran penulis...
Cadangan kepada Kementerian Pengangkutan adalah untuk membuat satu pelan komprehensif tentang strategi tentang pengangkutan awam khasnya bas ekspress dan menyebarkan kepada rakyat... Bila umumkan tentang Gombak sepatutnya tegaskan kembali tentang Bandar Tasik Selatan... Kita perlu merancang untuk masalah masa depan dan bukannya menyelsaikan satu2 masalah secara symptomatic... Sekian...
ps: gambar di atas adalah terminal bas ekspress baru di Bandar Tasik Selatan...
Cadangan kepada Kementerian Pengangkutan adalah untuk membuat satu pelan komprehensif tentang strategi tentang pengangkutan awam khasnya bas ekspress dan menyebarkan kepada rakyat... Bila umumkan tentang Gombak sepatutnya tegaskan kembali tentang Bandar Tasik Selatan... Kita perlu merancang untuk masalah masa depan dan bukannya menyelsaikan satu2 masalah secara symptomatic... Sekian...
ps: gambar di atas adalah terminal bas ekspress baru di Bandar Tasik Selatan...
No comments:
Post a Comment